12 september - Sanur

12 september 2016 - Sanur, Indonesië

Één goedenavond!

Vandaag was onze allerlaatste excursiedag dus we waren een beetje sipjes toen we opstonden. Het einde van de reis komt nu wel een beetje te dichtbij.

We hebben lekker rustig aan gedaan en schoven om 10 uur op de valreep nog aan bij het ontbijt. We dachten dat we nog tijd zat hadden voor het 'sluiten' van het ontbijt, maar dat was dus niet zo. Oeps!

Om 11 uur werden we vervolgens door een chauffeur opgehaald, die ons naar de Uluwatu en Tanah Lot tempel zou brengen. Na een rit van ongeveer een uur kwamen we bij de Uluwatu tempel. Frank hield zijn bril goed vast want de apen die er rondlopen schijnen nogal brutaal te zijn. We kwamen er een aantal tegen, maar gelukkig waren ze braaf.

De tempel opzich stelde eigenlijk weinig voor, maar de ligging is prachtig. De tempel is gelegen op een rotsplateau van zo'n 70 meter hoogte uitzicht op zee. Mooi!
Foto's maken werd soms wat bemoeilijkt door ronddartelende Japanners, die helaas vooral oog voor zichzelf en hun selfiestick hebben. ;-)

Na het bezoek aan Uluwatu reden we een klein stukkie verder naar Blue Point Beach. Hemels voor Eline.. ehh surfers, want op de hoge golven is goed te surfen! We liepen door wat rotsen naar het water om even lekker te pootje paden en genoten daarna van een late lunch met uitzicht op de zee en de surfers. Gaaf hoor! Frank wil dat surfen nog wel eens proberen. 'Ben ik dan ook jouw surfdude?'

Na een rit van nog eens twee uur over drukke wegen en langs het ene marktkraampje na het andere, kwamen we aan bij de Tanah Lot. Het was inmiddels einde van de middag en we zouden hier de zonsondergang bekijken. Helaas was het flink bewolkt geworden dus we hadden er niet zo'n mooie voorstelling van.

Ook deze tempel is prachtig gelegen in zee. De zee bonkt tegen de kliffen omhoog en de tempel is door water met het land gescheiden. Alleen met eb is de tempel te voet te bereiken.
De zon ging langzaam onder, maar er was inderdaad weinig spectaculairs van te zien. Wel was er een purificatie ceremonie bezig, wat dan wel weer bijzonder was! Mannen en vrouwen in traditionele kleding, maar ook in dierlijke, harige, gewaden.

Toen de zon eenmaal helemaal onder was verlieten we de zee. We kochten nog wat passievruchten en een roze ding met schubben, waar we de naam even niet van weten! ;-) (extra note: drakenfruit!)
Die peuzelen we morgen nog lekker op.

Nu eerst nog een flink ritje terug. Op moment van schrijven staan we dik in de file vanwege, ja hoe kan het ook anders, een ceremonie.
Straks terug zal het iets van half 9 zijn en zijn we toe aan diner!

We hebben erg genoten van dit bijna laatste dagje. Onderweg nog mooie rijstvelden gespot, we zulen ze nog gaan missen!

Morgen een dagje chillen op het strand of bij het zwembad om nog even aan ons kleurtje te werken en dan zit het er bijna op! :-(

Tot morgen!

1. Ger:
    12 september 2016
    Mooi verhaal weer van een prachtige dag. Het zal je maar gebeuren dat een aapje er met je bril vandoor gaat.. Geniet nog maar flink van morgen. De tijd vliegt!
  2. Rike:
    13 september 2016
    Veel plezier nog op jullie laatste vakantiedag.