30 augustus - Van Probolinggo naar Banyuwangi

30 augustus 2016 - Banyuwangi, Indonesië

Goedenavond!

We hebben vandaag een hele gave dag gehad!
Zoals we gisteren al schreven, ging onze wekker vanmorgen om 3 uur ('s nachts dus eigenlijk..). De chauffeur van de jeep klopte al gauw op de deur en om kwart over 3 zaten wij dik ingepakt in de jeep. Het was koud!!
Nee pap, niet alleen ik (Eline) zat te bibberen, het was echt tegen het vriespunt aan. Gelukkig hebben we onze bergschoenen en truien meegenomen!

Rond 4 uur kwamen we aan bij het uitzichtpunt. Nu zagen we, naast een mooie sterrenhemel, nog vrij weinig maar zo tegen 5 uur/half 6 werd het zicht steeds mooier. Een rode glans over de heuvels en de Bromo en naastgelegen vulkanen doemden op uit de mistvlakte. Een erg mooi gezicht! De zandvlakte gehuld in mist maar verder heel helder weer. We hebben ontzettend mazzel! Zo rond half 7 kochten we nog een magneet voor onze vakantiecollectie bij één van de drammende verkoopsters en hopten we achterin de jeep op weg terug naar de lodge.

Eenmaal daar nog even ontbeten en daarna verder met Pius. Een lange rit naar Banyuwangi stond op de planning. Onderweg kwamen we langs verschillende dorpen met prachtige Moskees. Heel kleurrijk, groots en opvallend 'netjes' tussen de wat meer chaotische straten. Frank deed onderweg een dutje. Eline realiseerde zich hoeveel fysiek werk hier geleverd wordt. Al rijdend door de dorpen valt het op dat er veel buiten gewerkt wordt. Is het niet het bouwen van Moskees dan is het wel het schilderen van het dak van het huis of het werken op de rijstvelden.
Als ergotherapeut zijnde realiseer ik mij dat wij Nederlanders al klagen over rugklachten tijdens het strijken, maar 't is ongelooflijk wat oudere vrouwen hier op hun gebogen rug de heuvels op sjouwen! Tuurlijk moeten we het in perspectief zien, maar toch..

Affijn, de lunch nuttigden we in Bondor, een kustplaatsje met een paradijselijk strand. Restaurant Pasir Puti, was prima. Voor het eerst fried noodles gegeten met groente en kip en daarna even lekker met de pootjes in het water!

Na de lunch hebben we nog zo'n 4 uur verder gereden. Door bossig gebied en ineens spotte Frank een aap! Al vrij snel zagen we overal langs de kant apen zitten. Ontzettend leuk!! Eline deed direct haar raam open om foto's te maken, maar dat werd toch maar afgeraden. Hè jammer..

Inmiddels zijn we zo'n 4 uur verder. We zijn ingecheckt in het Ijen Resort en Villas. Prachtig gelegen tussen de rijstvelden met uitzicht op de Ijen. De kamer is supermooi, het is allemaal eigenlijk veel te luxe maar we genieten er stiekem best van!

Ook vandaag weer vroeg in bed, morgen om half 5 vertrekken we met een jeep naar de Ijen waarna de klim gaat beginnen. Zin in!! Daarna even lekker relaxen bij het zwembad, wat keuvelen door de rijstvelden en wie weet laten we ons voor het eerst masseren!

Tot morgen!

1. Henk:
    30 augustus 2016
    Sjouwen jullie wel die grote lavasteen mee naar beneden voor me?
  2. Fokkelien:
    30 augustus 2016
    Ja maar, ja maar, jullie kunnen nog niet slapen....waar zijn de foto's van de vulkaan en de luxe kamer??
  3. Ger:
    30 augustus 2016
    Mazzel dat je helder zicht had bij zo'n opkomst. Wij hadden alleen maar nevel en zagen niets. En koud dat het was.