Dag 17: Yosemite

14 september 2015 - Oakhurst, California, Verenigde Staten

Er was eens een grijze dag...

Hé hallo allemaal!

Onze dag begon weer vroeg, om 07:00 uur ging de wekker. We ontwaakten in een heus ski-oord. Mammoth Lakes is een echte wintersport bestemming, de kabelbaan vertrekt recht voor het hotel de berg op en het hotel zelf doet bijna Oostenrijks aan. We hebben hier onze uurtjes voornamelijk slapend doorgebracht, maar gelukkig lag er toch geen sneeuw. De weersvoorspelling voor vandaag zag er niet goed uit. Vanaf 12 uur zou de kans op regen en onweer groot zijn.

We genoten van een stokbroodje met coleslaw (en koffie) en gingen op pad. Brr, wat koud buiten! 'T was maar 3 graden, wel even wat anders dan de 47 graden waaraan we bijna gewend waren geraakt. Voor het eerst dus maar de truien uit de koffers opgedoken. Zoals jullie gisteren konden lezen hebben we Yosemite via de Tioga Pass doorkruist.

Het begin van de pass was prachtig. Mooie meren, uitzichten en de zon scheen nu nog vollop. De rest van de route lag helaas voornamelijk tussen de bomen, waardoor het uitzicht beperkt was. Helaas begon de lucht ook al flink grijs te worden.

We hebben vandaag geen beren mogen spotten maar wel een prachtig rendier, midden op de weg. Een heel gaaf dier met een enorm gewei! Speeding kills wildlife.. maar Frank remde weer op tijd. Een foto is niet gelukt, het dier nam gauw de benen.

Na de Tioga Pass afgereden te hebben, reden we richting Yosemite Valley. Ook deze route voornamelijk door het bos, maar wel een mooie korte wandeling naar een waterval gemaakt. Nouja..waterval.. in het voorjaar zou er een waterval zijn. Nu was het een opgedroogde stapel stenen. ;-) Ondanks dat konden we ons de waterval goed voorstellen, dat moet heel mooi zijn! Achteraf bekeken we nog wat foto's van de watervallen, we moeten toch nog maar eens terugkomen in het voorjaar.. Tijdens deze wandeling hebben we 4 herten en geelbuik marmotten gespot. Daarbij zijn beren natuurlijk niets. ;-)

De lunch (wederom stokbrood met coleslaw) nuttigden we op een boomstam midden in een rivier. Een idyllisch plekkie. We testten de gopro onderwater om een aantal schorpioenen te filmen, flinke beesten!

Einde van de middag kwamen we aan bij het laatste uitzichtpunt, Glacier Point. Flink grijze lucht en wat regendruppels maar een bijzonder uitzicht! De Half Dome rees boven alles uit en andere grijze rotspartijen vulden het beeld. We genoten van een warm kopje koffie en chocolademelk, het was vandaag gemiddeld 12 graden buiten. Wat zullen wij moeten wennen aan de temperaturen in Nederland straks. Wij bleven stief in de korte broek rondlopen vandaag, we laten ons niet kennen! Voor de foto trok Eline toch even haar fleecevest uit.
Op de terugweg nog flink gezocht naar beren maar ook nu, geen beren op de weg. Het onweer bleef daarbij gelukkig wel uit!

'S Avonds gegeten in een echte Amerikaanse diner, tegenover het hotel en nog een duik genomen in het IJSkoude zwembad. Even opgewarmd in de hot tub (het wordt bijna gewoon) en daarna lekker in bed gekropen.

Morgen een rit van 3,5 uur naar San Fran cisco met een tussenstop bij de Walmart. Mag Eline ein-de-lijk shoppen. Frank verheugt zich er nu al op...

Dáág! O, er hangt hier op de wc een telefoon boven het toiletpapier. Frank dacht dat dat was om de receptie te bellen om door te geven dat het toiletpapier op is, haha!

1. Fokkelien:
    15 september 2015
    ''t Is bijna Canadees te noemen :-), prachtig!! Jammer dat het wat grijs was, maar ondanks dat toch weer mooie plaatjes! Wanneer komt de foto met het ingelijste portret van je ouders tussen jullie in?
  2. Fokkelien:
    15 september 2015
    Elke ochtend lees ik eerst jullie reisverhaal, dan bekijk ik de prachtige foto's en tenslotte vermaak ik me ernstig met de gevatte reclameteksten onder jullie foto's... :-)
  3. Nikki:
    15 september 2015
    Prachtige foto's! Volgens mij hebben we 3 okt te weinig tijd voor ieders verhalen. Maar compleet weekend van maken? ;)
  4. Rike:
    15 september 2015
    Mijn dag is weer goed begonnen met een leuk verhaal van jullie. Ik denk dat Nikki gelijk heeft en we 3 oktober vertel tijd te kort komen. Ben zeer benieuwd naar jullie San Francisco verhalen en Foto's. Sinds ik in mijn jeugd het boek "Kalofornische (duits) Sinfonie " van Gwen Bristow gelezen heb, wil ik die stad nog een keer zien. Doe het alvast een beetje voor mij.
  5. Jokezo de reix kx eglnndn:
    15 september 2015
    Ik geniet elke dag van jullie verslag!
    Crocodile
  6. Frank:
    15 september 2015
    Bedankt weer voor alle leuke reacties!

Het zal nog moeilikk worden om een selectie te maken uit al die foto's en video's.
  7. Ger:
    15 september 2015
    Wat heerlijk weer om jullie blog te lezen. Krijg steeds meer zijn om ook zo'n trip te maken!